Ratsastuksen harjoittelussa ei voi korostaa tarpeeksi laadukasta valmentautumista. Ihminen oppii usealla eri tavalla, mutta jokaisella meillä on omat oppimisen vahvuudet, jo siksikin toinen valmentaja voi olla toiselle hyvä ja toiselle taas ei sovi.

Auditiivinen oppija oppii asioita kuuntelemalla, hänen on helppo ymmärtää valmentajan selostusta. Hänelle sopii selkeästi puhuva valmentaja, jonka ohjeissa ei ole ristiriitauksia tai epäselvyyksiä. Hyvät kielikuvat avautuvat auditiiviselle oppijalle myöskin hyvin.

Visuaalinen oppija oppii näkemällä. Hänelle sopii valmennus ryhmässä, koska hän oppii hyvin katsomalla muiden suorituksia. Valmennuksessa on hyvä olla rauhallinen tahti, jotta visuaalinen oppija ehtii ensin katsoa ja sitten vasta tehdä. Valmentaja joka havainnollistaa esim. omalla kropallaan tai pitää teorialuentoja sopii visuaaliselle oppijalle hyvin.’Visuaalinen oppija pitää myös peileistä ja harjoituksista, joissa voi tarkastella suoritusta peilistä.

Kinesteettinen oppija oppii tekemällä. Hänelle sopii hyvin valmentaja, joka antaa kehut, käskyt ja neuvot heti tilanteessa, eikä vasta suorituksen jälkeen. Kinesteettinen kaipaa myös neuvoja siitä miltä joku asia tuntuu, joten hän pitää valmentajasta joka osaa kuvailla tuntemuksia hyvin. Kinesteettinen oppija ei välttämättä jaksa keskittyä pitkiin selostuksiin, hän haluaa päästä tekemään.

Lue lisää erilaisista oppimisista Hevostiimin artikkelista Millainen oppija olet?